דילוג לתוכן

המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית

שיפור האוריינות הדיגיטלית בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית

אוריינות דיגיטלית מתארת את המיומנות הטכניות השונות של עבודה עם מחשב ושימוש באינטרנט, הנדרשות הן לתפקוד בחיי היום יום והן לשוק התעסוקה המודרני, והיא מחולקת לשתי רמות: בסיסית ומתקדמת. 
 

אוריינות דיגיטלית בסיסית כוללת: שימוש במחשב ובאינטרנט, חיפוש מידע, מציאת עבודה בערוצים דיגיטליים, שימוש במייל ומדיה חברתית, שימוש בשירותים ממשלתיים, הפעלת יישומים משרדיים, ויכולת למידה עצמית. אוריינות דיגיטלית מתקדמת כוללת: יכולות כמו מחקר ועיבוד מידע, צרכנות באינטרנט ובנקאות מקוונת. 

בישראל ישנו "פער דיגיטלי", במסגרתו אוכלוסיות מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית סובלות מנגישות נמוכה יותר לתשתיות מתקדמות וציוד קצה, ומהיעדר מיומנויות דיגיטליות וטכנולוגיות[27]. כמחצית מהאוכלוסייה שאינה משתמשת כלל באינטרנט, משתייכת למגזרים החרדי והערבי. בנוסף, כמחצית מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים הם חסרי אוריינות דיגיטלית[28]. אוכלוסיות אלו הם במיקוד העשייה של המשרד לשוויון חברתי. בנוסף, בישראל קיים קשר חזק בין היעדר אוריינות דיגיטלית לאוכלוסיות מסוימות (המגזר החרדי, הערבי, בני 55+ ובעלי הכנסה נמוכה)[29]. אוכלוסיות אלו עלולות לעמוד במצב בו נמנע מהן לקבל שירותים ממשלתיים איכותיים ומקוונים, נמנעת מהם גישה למידע באופן שמגביל אותם מול ספקים, נותני שירות ומעסיקים, נפגעת יכולתם לבצע רכישות חכמות באופן מקוון, וכן מהאפשרות לרכוש כלים מתאימים לשוק התעסוקה המודרני.

במקביל, על מנת שאזרחי ישראל יוכלו לנצל את יתרונות הדיגיטציה במלואם, יש להבטיח כי כלל האוכלוסייה תוכל לרכוש כישורי אוריינות מתקדמים כדוגמת יכולות מחקר ועיבוד מידע, רכישת מוצרים באינטרנט, בנקאות מקוונת ועוד.

המטה, תוך שיתוף פעולה עם משרדים וגופים נוספים אחראי על גיבוש והובלה של תכנית לאומית אסטרטגית שכל מטרתה היא קידום האוריינות הדיגיטלית בחברה הישראלית, בדגש על חיזוק הפריפריה ואוכלוסיות מוחלשות.

"קהילות דיגיטליות" - צמצום הפער הדיגיטלי בקרב אוכלוסיות
בפריפריה החברתית והגיאוגרפית

במסגרת מיזם "קהילות דיגיטליות" מתוכנן להפעיל הכשרות אוריינות דיגיטלית ביישובים שונים, כאשר בכל יישוב יופעלו מגוון תוכניות להעלאת המודעות ולהכשרת קהלים לשימוש במחשב ובאינטרנט. התוכניות יופעלו במקביל וישתלבו זו בזו תוך רתימת כלל גורמי השלטון והקהילה הרלוונטיים ביישוב – רשות מקומיות, עמותות וגורמים עסקיים, ותוך מינוף התשתיות הקיימות ביישוב, לטובת התוכנית.

חזרה

הנגשת שירותים ומוצרים ציבוריים מרחוק

תושבי הפריפריה אינם נהנים מנגישות שווה לשירותים ומוצרים ציבוריים איכותיים כמו אוכלוסיות ממרכז הארץ. שירותים ומוצרים ציבוריים איכותיים כמו חינוך, בריאות ורווחה נגישים פחות ככל שמתרחקים ממרכז הארץ. 

בעולם הדיגיטלי של היום, מרחק גיאוגרפי אינו יכול להוות תירוץ מספק לאי-שוויון חברתי: כך למשל, טכנולוגיה מתקדמת של הוראה מרחוק יכולה להנגיש את המורים האיכותיים ביותר גם לבתי ספר חלשים יחסית; שירותי רפואה מרחוק יאפשרו למטופלים נגישות למומחים במגוון תחומים וביצוע בדיקות שונות קרוב לבית, תוך הקטנת העומסים בחדרי המיון ובבתי החולים; ושירותי רווחה מרחוק מסוגלים לגשר על פערי מרחק ולסייע בהתאמת טיפולים אישית.

המיזם הלאומי יכלול יוזמות להנגשת שירותים ומוצרים ציבוריים מרחוק, כך שהאוכלוסייה בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל תוכל ליהנות מהזדמנות שווה בנגישות לשירותים ומוצרים ציבוריים איכותיים.

רפואה מרחוק – Telemedicine 
(בהובלת משרד הבריאות)

מתוכננת הקמת תשתית לאומית לרפואה מרחוק (טלא-רפואה) אשר תאפשר הנגשת שירותים רפואיים איכותיים וייעוץ רפואי מרחוק באמצעות שיחות ווידיאו.
רפואה מרחוק תאפשר לשפר את השירות לקצר תורים וזמני המתנה, ולהנגיש רפואה איכותית לפריפריה. בנוסף, במטרה לתמרץ את קופות החולים להעניק שרותי רפואה מרחוק, עתיד משרד הבריאות לצאת במבחני תמיכה ייעודיים לנושא זה.

פיתוח התעסוקה והעסקים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית

בישראל קיימים הבדלי שכר משמעותיים בין המרכז לפריפריה[30], ותעשיית ההיי-טק מרוכזת במספר בודד של אזורים במדינה. המחסור באפשרויות תעסוקה איכותיות בפריפריה, גורם להגירה של אוכלוסייה איכותית למרכז. על מנת להביא את הצמיחה והחדשנות הטכנולוגית הישראלית מאזור המרכז לשאר חלקי המדינה, יש לקדם הקמת מרכזי מחקר ופיתוח ויצירת תמריצים לחברות היי-טק למעבר לפריפריה, יצירת עוגנים ענפיים כמו סייבר או בריאות דיגיטלית, חיזוק והרחבת הפעילות האקדמית, ועוד. במקביל, יש לקדם רכישת מקצועות טכנולוגיים בקרב תלמידים וסטודנטים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, ובכך לשפר את יכולתם להשתלב בתעשיית ה-ICT ובשוק התעסוקה ולהגדיל את היקף כוח האדם המקצועי בפריפריה הנדרש לקידום עסקים ותעשיות דיגיטליים. מל"ג/ות"ת פועלות במסגרת התכנית הרב-שנתית לקידום ההכשרות הטכנולוגיות הרלוונטיות לשוק התעסוקה בקרב סטודנטים ובפרט מהפריפריה.

בנוסף, ניתן להשתמש בכלים דיגיטליים לקידום מדיניות פיתוח רחבה אף יותר של הפריפריה. כך למשל, שימוש במערכות BI (בינה עסקית) וכלים מתקדמים לקבלת החלטות מבוססות-מידע יאפשר פיתוח של אזורי תעשייה ייעודיים בצורה חכמה ומועילה. לצד זאת, עסקים קטנים ובינוניים בפריפריה יכולים, באמצעות המסחר המקוון, להציע את מרכולתם לצרכנים פוטנציאליים בכל מקום בארץ ובעולם וכך להתגבר על פערי מרחק ולצמצם פערי הזדמנויות.

הקמת מרכזי חדשנות דיגיטליים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית (בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה)

מרכזי החדשנות מתוכננים לפתח את החדשנות בכל הארץ, ובעיקר בערים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, במטרה לצמצם את הפער הטכנולוגי ולפתח את הקהילה דרך חוויות טכנולוגיות.
המרכזים משמשים כחממה להאצת חברות סטארט-אפ מקומית, כמרחב לאירועי חדשנות (כגון האקאתונים, פגישות ותחרויות), וגם כמקום מפגש לכל הגילאים – בני נוער, מבוגרים, או קשישים – בו הם יוכלו להתנסות עם כלים דיגיטליים שונים ומתקדמים.

סימנייה