שיפור האוריינות הדיגיטלית בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית
אוריינות דיגיטלית מתארת את המיומנות הטכניות השונות של עבודה עם מחשב ושימוש באינטרנט, הנדרשות הן לתפקוד בחיי היום יום והן לשוק התעסוקה המודרני, והיא מחולקת לשתי רמות: בסיסית ומתקדמת.
אוריינות דיגיטלית בסיסית כוללת: שימוש במחשב ובאינטרנט, חיפוש מידע, מציאת עבודה בערוצים דיגיטליים, שימוש במייל ומדיה חברתית, שימוש בשירותים ממשלתיים, הפעלת יישומים משרדיים, ויכולת למידה עצמית. אוריינות דיגיטלית מתקדמת כוללת: יכולות כמו מחקר ועיבוד מידע, צרכנות באינטרנט ובנקאות מקוונת.
בישראל ישנו "פער דיגיטלי", במסגרתו אוכלוסיות מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית סובלות מנגישות נמוכה יותר לתשתיות מתקדמות וציוד קצה, ומהיעדר מיומנויות דיגיטליות וטכנולוגיות[27]. כמחצית מהאוכלוסייה שאינה משתמשת כלל באינטרנט, משתייכת למגזרים החרדי והערבי. בנוסף, כמחצית מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים הם חסרי אוריינות דיגיטלית[28]. אוכלוסיות אלו הם במיקוד העשייה של המשרד לשוויון חברתי. בנוסף, בישראל קיים קשר חזק בין היעדר אוריינות דיגיטלית לאוכלוסיות מסוימות (המגזר החרדי, הערבי, בני 55+ ובעלי הכנסה נמוכה)[29]. אוכלוסיות אלו עלולות לעמוד במצב בו נמנע מהן לקבל שירותים ממשלתיים איכותיים ומקוונים, נמנעת מהם גישה למידע באופן שמגביל אותם מול ספקים, נותני שירות ומעסיקים, נפגעת יכולתם לבצע רכישות חכמות באופן מקוון, וכן מהאפשרות לרכוש כלים מתאימים לשוק התעסוקה המודרני.
במקביל, על מנת שאזרחי ישראל יוכלו לנצל את יתרונות הדיגיטציה במלואם, יש להבטיח כי כלל האוכלוסייה תוכל לרכוש כישורי אוריינות מתקדמים כדוגמת יכולות מחקר ועיבוד מידע, רכישת מוצרים באינטרנט, בנקאות מקוונת ועוד.
המטה, תוך שיתוף פעולה עם משרדים וגופים נוספים אחראי על גיבוש והובלה של תכנית לאומית אסטרטגית שכל מטרתה היא קידום האוריינות הדיגיטלית בחברה הישראלית, בדגש על חיזוק הפריפריה ואוכלוסיות מוחלשות.
|