דילוג לתוכן

המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית

פיתוח תעשיות מבוססות דיגיטל

מדינת ישראל ידועה כ- "Start-up Nation" המקדמת חדשנות, יזמות וטרנדים טכנולוגיים. בשנים האחרונות חלה האטה בצמיחת תעשיית החדשנות בישראל, בעוד שמדינות אחרות חוו צמיחה משמעותית בתחום. 

על כן, על מנת לשמור על מובילות ישראל, במסגרת המיזם הלאומי יקודמו מהלכים בתחומים המהווים נקודת מפגש בין המגזר הציבורי, השוק המקומי והתעשייה עתירת הידע על מנת לפתחל תעשיות מבוססות דיגיטל אשר יהוו מנוע צמיחה לכלכלה הישראלית, ולשיפור במגוון תחומי החיים.

פיתוח תעשיית הבריאות הדיגיטלית וביסוסה כמנוע צמיחה לאומי
(בשיתוף משרד ראש הממשלה משרד הבריאות, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד האוצר, רשות החדשנות ומל"ג/ות"ת)

במסגרת המיזם הלאומי החל קידומו של מאמץ ממשלתי נרחב בהובלת משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות והמטה לפיתוח תעשיית הבריאות הדיגיטלית ((e-Health, ביסוסה כמנוע צמיחה לאומי והפיכת ישראל למובילה עולמית בתחום. פרויקט Big Data בבריאות המתבסס על מאגרי המידע המקיפים הקיימים בישראל, מהווה את הבסיס למיזם, אשר יקודם תוך רתימת כלל השותפים הפוטנציאליים למהלך, לרבות המגזר הפרטי, האקדמיה, בתי החולים הממשלתיים, קופות החולים ועוד. ניתוח שנערך על-ידי המטה העלה, כי לפיתוח תעשיית הבריאות הדיגיטלית בישראל פוטנציאל אדיר להגדלת בסיס התוצר בסכום של כ-10 מיליארד ₪ בשנה.

בשנים האחרונות הובילה הממשלה מהלך בין-מגזרי נרחב ליצירת Eco-system תומך בתעשיית הסייבר, אשר כלל שורה של צעדים לביסוסה של ישראל כ"מעצמת סייבר", לרבות השקעה בחינוך, הקמת מרכזי מחקר באוניברסיטאות, שימוש בניסיון שרוכשים בוגרי יחידות המודיעין והטכנולוגיה של צה"ל להצמחת התעשיה ועוד.

בדומה, קיים פוטנציאל רב ביצירת מנועי צמיחה לאומיים חדשים המבוססים על תעשיות דיגיטליות נוספות. לדוגמה, פיתוח תעשיית טכנולוגיות פיננסים (Fintech) בישראל. תעשייה זו, המפתחת פתרונות דיגיטליים מתקדמים לתחום השירותים הפיננסיים, פורחת בעולם בשנים האחרונות[51]. ניתן למנף את המעורבות הרגולטורית בתחום זה וקיומו של שוק מקומי פעיל והיתרונות הייחודיים של תעשיית ה-ICT המקומית, בדגש על המומחיות הקיימת בה בנושאים רלוונטיים לתעשיית ה-Fintech כמו סייבר ו-Big Data, ואת התרבות היזמית והחדשנית המאפיינת את ישראל, להפיכת המדינה למובילה עולמית בתחום, ליצירת הזדמנויות תעסוקה חדשות ולהאצת הצמיחה במשק.

אם כן, במסגרת המיזם הלאומי ובשיתוף הממשלה, המגזר הפרטי, האקדמיה, הרשויות מקומיות ושוק התעסוקה יקודמו מהלכים בתחומים הדורשים תיאום בין-מגזרי לפיתוח מנועי צמיחה לאומיים חדשים, דרך הקמת סביבה ((Eco-system תומכת בתעשיות דיגיטל נוספות, כגון בריאות, פיננסים, ערים חכמות ו-IOT. מהלכים אלו יכללו בין היתר, הקמת תשתיות לאומיות, תשתית רגולטורית מאפשרת ועוד – במטרה למצב את ישראל כ"אתר ניסויים" (Beta Site) ברמה עולמית לטכנולוגיות חדשניות וכמובילה עולמית בתחומים נוספים של תעשיית ה-ICT. כתוצאה מכך צפויות להיווצר משרות בעלות ערך מוסף גבוה והצמיחה הכלכלית במשק תואץ.

הפיכת עסקים לדיגיטליים

התחום של חדשנות מבוססת מידע (Data Driven Innovation) שהוא למעשה הפקת תוצרים חדשניים ממידע, תופס תאוצה בעולם והוכח בעל ערך משמעות לצמיחה כלכלית; שכן ככל שחברות מבצעות יותר החלטות באופן מבוסס מידע, כך החברות מצליחות יותר.

בנוסף, שימוש באינטרנט ובכלים דיגיטליים מייצר לעסקים חסכון בכסף, זמן ומשאבים. הפוטנציאל של הרחבת השימוש בכלי ICT והשימוש במידע וטכנולוגיה גבוה במיוחד בקרב עסקים קטנים ובינוניים, מאחר וכלים אלו מקנים להם יכולות תפעוליות וניהוליות אשר היו בעבר ברשות עסקים גדולים בלבד. עסקים קטנים ובינוניים מהווים למעלה מ-99% מהחברות בישראל ומייצרים את מרבית מקומות התעסוקה החדשים במדינה[52]. במסגרת המיזם הלאומי, יקודמו יוזמות להעלאת המודעות של בעלי עסקים ליתרונות השימוש בכלים אלו, הצעת הכשרות והדרכות ייעודיות, ועידוד ואפשור מתן מענקים, תמריצים ופתרונות מימון לשימוש בחדשנות מבוססת מידע ולהצטיידות בתשתיות טכנולוגיות.

הפיכת עסקים לדיגיטליים כוללת מספר רבדים, החל משימוש במחשבים וביישומים בסיסיים לניהול עסק (כדוגמת תוכנות עיבוד תמלילים, תוכנות ניהול חשבונות וכו'); דרך שימוש באינטרנט עבור תקשורת מול לקוחות, ספקים ונותני שירות, וחיפוש מידע רלוונטי ומקצועי; ועד אימוץ פתרונות דיגיטליים ברמה מתקדמת, כדוגמת שימוש בענן, מערכות ניהול לקוחות (CRM), מערכות ניהול משאבים (ERP) ושימוש בחשבוניות אלקטרוניות (e-invoice).

הכשרת ומימון כלי ICT לעסקים קטנים ובינוניים
(בהובלת משרד הכלכלה והתעשייה)

בשנים הקרובות מתוכנן כי יוענקו מענקים לעסקים קטנים ובינוניים במטרה לסייע להם בהצטיידות בפתרונות דיגיטליים לשיפור וייעול פעילות העסק, ויפותחו וישולבו קורסים להכשרת בעלי העסקים בשימוש בכלי ICT בסיסיים ומתקדמים ושימוש מתקדם במידע. 

 

הגדלת הנוכחות הדיגיטלית ועידוד השימוש בפלטפורמות e-Commerce

המסחר המקוון מאפשר לעסקים מהפריפריה הגיאוגרפית להגיע ללקוחות בכל רחבי הארץ, ופותח את כלל העסקים בישראל לשוק הגלובלי – ובכך מייצר הזדמנויות צמיחה חסרות תקדים עבורם. עסקים שהיו מוגבלים עד היום לשוק מקומי, ובעיקר עסקים קטנים ובינוניים שהינם בעלי משאבי שיווק והפצה מוגבלים, יכולים להגיע לקהל לקוחות נרחב בזכות הגברת נוכחותם באינטרנט וחדירת המסחר המקוון.

במסגרת המיזם הלאומי תקודם שורת יוזמות לעידוד עסקים להקים ולהפעיל אתר אינטרנט או פרופיל ברשת חברתית ככלי שיווקי וכאמצעי לקשר עם הלקוחות, ולתמרוץ עסקים למכור את מוצריהם ברשת. זאת, בעזרת סיוע בהקמת פלטפורמת מסחר מקוון ופיתוח היכולות התפעוליות הנלוות הנדרשות לכך (כדוגמת סליקה ושילוח).

הרחבת התכנית לעידוד מסחר מקוון בקרב עסקים קטנים ובינוניים 
(בהובלת משרד הכלכלה והתעשייה)

במסגרת התכנית, הפועלת תחת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה והתעשייה ובשיתוף המטה, סופקו עד כה הדרכות מסובסדות ומענקים כספיים להקמת מערכי מסחר מקוון לכ-800 עסקים קטנים ובינוניים בדרום הארץ. 
המענקים הכספיים, בסך 16 אלף ₪ לעסק, מאפשרים להקים מערך הכולל חנות מקוונת ומערך סליקה ושילוח. בשנים הקרובות תורחב התכנית ותכלול אלפי עסקים קטנים ובינוניים, בעיקר באזורי עדיפות לאומית והפריפריה.

סימנייה