דילוג לתוכן

המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית

שיפור השירות הממשלתי לאזרח וצמצום הבירוקרטיה

ההשפעה העצומה של הממשלה על חיי האזרחים באה לידי ביטוי לא רק באמצעות המוצרים הציבוריים אלא גם דרך השירותים הממשלתיים שהיא מספקת, אשר נוגעים בכל אחד ואחד מאתנו ומחייבים תקשורת מתמשכת וממשק צמוד. 

החדשנות של עידן המידע טרם חלחלה אל הממשלה והמגזר הציבורי בישראל, אשר נתפס כיום ככבד ומיושן, כאשר לעיתים הממשק אתו מסורבל וכרוך בבירוקרטיה סביב קבלת מידע ושירותים.
במסגרת המיזם הלאומי, רשות התקשוב הממשלתי ומשרדי הממשלה, בשיתוף המטה, מקדמים מהלכים להפיכת השירותים הממשלתיים לדיגיטליים ואיכותיים לצד יצירת תשתיות תומכות והכרחיות. הממשלה תפעל לאמץ את עקרון "האזרח במרכז". מהלך זה יעניק חשיבות מוגברת לצרכי האזרח ושביעות רצונו ויתרום לשירותים משופרים, מותאמים אישית, נוחים ופשוטים. לשם כך, תספק הממשלה את שירותיה באמצעות אתר Gov.il החדש, אשר נבנה מתוך דגש על מתן שירותים איכותי. ההתבוננות על שירותי הממשלה תעשה מנקודת מבטו של האזרח או העסק מקבל השרות ולא המשרד נותן השרות, מתוך מטרה לפשט את הממשקים שלו מול היחידות הממשלתיות השונות.

ביטול "עידן הפקס" 
(בהובלת רשות התקשוב)

החלטת ממשלה 1008 מחייבת כל משרד ממשלתי להעמיד לרשות האזרח כלי דיגיטלי, לרבות דוא"ל, לצורך העברה של פניות ומסמכים כחלופה למכשיר הפקס. ההחלטה על הוספת כלים דיגיטליים נוספים כאמצעי תקשורת, בנוסף לפקס, הינה חלק מהמאמצים לשפר את השירות הממשלתי לאזרח ולצמצם את הביורוקרטיה. 

על מנת לשפר את השירות לאזרחים בעת קבלת שירותים ממשלתיים, לצד שמירה על פרטיות ואבטחת מידע, תקודם הקמת פלטפורמת הזדהות אחודה (SSO – Single Sign On), אשר תאפשר להזדהות בצורה נוחה, אחודה ומאובטחת מול שירותי הממשלה המקוונים. ההזדהות הבטוחה מהווה תשתית חיונית להרחבת היצע השירותים הממשלתיים המקוונים, וגיבושה נחוץ להסרת חסמים המגבילים כיום את פיתוחו של תחום זה. שיטת ההזדהות תקבע תוך איזון בין הצורך הברור בשיפור השירות לבין היכולת להגן על המידע והמערכות באופן מיטבי, וככל שניתן הזדהות זו תהיה אחודה.

בנייתה של פלטפורמת הזדהות ממשלתית אחודה ובטוחה, שתבטיח את המידע המועבר בה, תחסוך לאזרחים את הצורך לזכור עשרות סיסמאות שונות למגוון השירותים הממשלתיים הקיימים. לצד זאת, יקודם נושא תעודת הזהות החכמה, אשר תשמש כאמצעי הזיהוי העיקרי של האזרחים מול השירותים הממשלתיים המקוונים.

יתרה מכך, קפיצת המדרגה ברמת השירותים תושג גם דרך שינוי תפיסתי והסתכלות על האזרח בתור לקוח, אשר שביעות הרצון שלו מקבלת השירות חשובה. הממשלה תאמץ מדיניות הנותנת עדיפות ברורה לשירותים דיגיטליים תוך התמקדות בחוויית המשתמש, והפיכת השירותים לידידותיים ונוחים למשתמש יותר מקבלת שירות פרונטלי או טלפוני, ובכך תוביל למצב של "דיגיטלי כברירת מחדל" (Digital by Default), אשר משמעותו לחתור למצב בו האזרחים יבחרו בפלטפורמה דיגיטלית כאופציה עדיפה על פני ערוצי שירות אחרים.

דיגיטציה של השלטון המקומי וקידום תחום "הערים החכמות"

שילוב דיגיטציה בפעילות השלטון המקומי נכנס תחת ההגדרה הרחבה של "עיר חכמה" ומגלם פוטנציאל רב לשיפור איכות החיים של האזרחים. נושא הערים החכמות מקיף מספר רחב של נושאים, ביניהם: 

באר שבע - עיר דיגיטלית 
(בשיתוף עיריית באר שבע)

יוזמה זו משמשת כפיילוט ארצי עבור מודל ערים דיגיטליות. במסגרת הפרויקט יקודמו מגוון פיילוטים חדשניים בתחומי החינוך, רווחה ובריאות. הפיילוטים נערכים תוך שיתוף ציבור בתהליך קבלת החלטות ועידוד שימוש במידע פתוח לשיפור השירותים והמוצרים הציבוריים.

בהתאם למספר הנושאים הנרחב המקיף את תחום "עיר חכמה" קיים מספר עצום של פרויקטי ערים חכמות בעולם אשר מקדמות יוזמות שונות הנוגעות לקיימות, מתן שירותים, פתיחת מידע לציבור, Big Data, IoT ועוד.

למשל, תחום ה- Internet of Things מאפשר באמצעות חיישנים להפיק מידע ולנהלו באופן חכם, וכך לקבל החלטות ולשפר את השירותים לתושבים ולעסקים. באופן זה, ניתן להביא לשיפור באיכות ובביצוע של שירותים עירוניים, כגון איסוף אשפה, השקיה, תאורה וכו', ובמקביל לצמצם עלויות וצריכת משאבים.

גם בישראל, ניכר כי המהפכה הדיגיטלית, המתחוללת בשנים האחרונות בכל תחומי החיים, חודרת לשלטון המקומי. מערכות המידע והמחשוב מהוות תשתית אסטרטגית ברשויות המקומיות ועליהן לאפשר שירות נגיש ויעיל לתושב, ניהול הרשות, שקיפות מול התושב ושיפור תהליכי קבלת ההחלטות. בשנים האחרונות חלו שינויים רבים בתחום, הן בפן הטכנולוגי והן בפן הארגוני, אך לצד התפתחויות ושיפורים עדיין רבים האתגרים.

השלטון המקומי בישראל מתמודד עם בעיות רבות, ביניהן מחסור בגוף אחד האחראי על נושא הדיגיטציה; ריבוי גופים המעורבים בקבלת ההחלטות בתחום פעילותן וקושי בקביעת מדיניות אחידה ומחייבת. בנוסף, קיימת שונות גדולה בין 257 הרשויות המקומיות, ובעוד שרמת הדיגיטציה ברשויות חזקות גבוהה, הדיגיטציה ברשויות רבות נמוכה למדי – 22 מתוכן אינן מחזיקות אתר אינטרנט כלל. משום כך, לדיגיטציה של הרשויות והנגשת שירותיהן באופן מקוון קיים פוטנציאל השפעה אשר מיתרגם לשיפור איכות החיים של התושבים.

המטה יהווה גורם מומחה ומוביל ממשלתי לתחום הערים החכמות, אשר יהיה מקור ידע, נסיון והכוונה לרשויות המקומיות והגופים הרלוונטיים תוך מתן כלים לגיבוש אסטרטגיה דיגיטלית לתחום, פיתוח תשתיות נחוצות וקידום פרויקטים שונים בהתאם לצרכי הרשות.

כחלק מהמיזם הלאומי, יקודמו בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, משרד הפנים, וגופים נוספים שלושה ערוצים מרכזיים לקידום השלטון המקומי בישראל לעידן הדיגיטלי:

הערוץ הראשון הוא יצירת תשתית הון אנושי דיגיטלי בשלטון המקומי בישראל. לצורך כך, הוקמו שתי תכניות הכשרה מרכזיות שמטרתן היא חשיפת המשתתפים ליתרונות וההזדמנויות במעבר לעידן הדיגיטלי ומתן ידע וכלים לביצוע המעבר, האצת בניית תכנית אסטרטגיה דיגיטלית לרשות וייזום וביצוע פרויקטים דיגיטליים ע"י משתתפי התכנית. בנוסף, התכניות יאפשרו יצירת רשת של מובילי שינוי דיגיטלי לצורך המשך למידה משותפת ויצירת שיתופי פעולה, שיובילו לפיתוח הנושא בכל אחת מהרשויות המקומיות.

התכנית הראשונה היא תכנית "המובילים הדיגיטליים", אשר נועדה לדרג הנהלה ברשויות המקומיות ולבכירים מצטיינים מהשלטון המרכזי ומהמגזר השלישי, להם ממשק משמעותי עם רשויות מקומיות, המבקשים להשפיע ולחולל שינוי בתחומים שבאחריותם, ונועדה לתת להם כלים לביצוע טרנספורמציה דיגיטלית ברשות המקומית.

התכנית השנייה היא תכנית "המאיצים הדיגיטליים", אשר נועדה לדרג הביניים ברשויות המקומיות. התכנית נועדה לגבש תפיסה מבוססת למידה, הבנה ויישום, שבאמצעותם יוכל כל אחד מהמשתתפים לחזור לרשות המקומית ממנה הוא בא ולהאיץ וליישם בה את השינוי הדיגיטלי.

מלבד שתי תכניות הכשרה אלו, יבחנו בעתיד דרכים נוספות להרחבת ההון האנושי הדיגיטלי למשל באמצעות עידוד הכנסת אנשי דיגיטל וטכנולוגיה לרשויות המקומיות, הרחבת תפקיד המנמ"ר ברשות ועוד.

הערוץ השני הוא הנגשת פתרונות של פלטפורמות דיגיטליות מוניציפליות רוחביות לרשויות המקומיות בישראל מטרת ערוץ זה היא לתת בסיס מינימלי אחיד שיאפשר לשפר ולהנגיש את השירותים לתושבים ועסקים הפועלים ברשות המקומית, בדגש על רשויות אשר אין להם את היכולת להקים או לרכוש את המערכות הנחוצות.

במסגרת זו המטה יקדם העמדת והשתתפות במימון של פתרונות הכוללים מערכות בסיסיות למתן שירותים כדוגמת: אתר אינטרנט, אפליקציה עירונית, טפסים מקוונים, דף פייסבוק ומערכות שיתוף ציבור. בנוסף, המטה יפעל לקדם הטמעה ומימוש של מערכות מתקדמות כגון CRM (מערכת ניהול לקוחות), GIS (הצגת שכבות מידע גיאוגרפיות) ועוד. מלבד זאת, המטה יפעל להעמיד לרשויות שירותי ייעוץ והטמעה לצורך איפיון ההתאמות הנדרשות לצרכי הרשות הספציפית.

הערוץ השלישי יכלול קידום פרויקטים דיגיטליים מתקדמים ברשויות מקומיות, שיסייעו לרשויות לצעוד לעבר היעד של "העיר החכמה". במסגרת ערוץ זה ייושמו פתרונות דיגיטליים המתאימים לצרכי הרשות, בדגש על פרויקטים הממנפים את הזדמנויות העידן הדיגיטלי לצורך קידום היעדים האסטרטגיים של כל רשות ורשות.

בכלל זה, יקודמו פרויקטים חדשניים במסגרת האשכולות האזוריים בישראל כ"אשכולות דיגיטליים" (אשכול אזורי הוא תאגיד אשר מטרתו קידום שיתוף פעולה אזורי בין רשויות שכנות בפריפריה). הפרויקטים יבנו על סמך תכנית אסטרטגיה דיגיטלית שכל אשכול יגבש. הפרויקטים יבחרו על פי אוריינטציה אזורית לפי תחומי העיסוק של כל אשכול דוגמת – תחבורה, פינוי אשפה, תיירות, תעסוקה וכו'. היתרון בהתמקדות באשכול הוא יכולת ניצול יתרון לגודל, שיתוף פעולה, ויכולת התמקדות בפריפריה בישראל. עד כה, תוקצבו חמשת האשכולות בישראל בשלושה מיליון שקלים לאשכול לצורך גיבוש אסטרטגיה דיגיטלית ויישום פרויקטים דיגיטליים חדשניים.

מלבד שלושת הערוצים שנועדו לקדם טרנספורמציה דיגיטלית בשלטון המקומי, בתמיכת המיזם הלאומי יפותח תחום ה-IoT ו"הערים החכמות" תוך קידום ישראל כ"איזור ניסויים" (Beta Site) של חדשנות עירונית. לדוגמא, לשם יצירת Ecosystem בתחומי הערים החכמות, יוקמו מרכזי חדשנות, יתקיימו האקתונים לאתגרי השלטון המקומי ועוד.

בזכות שילוב של בשלות תשתיות טכנולוגיות וסדרת החלטות ממשלה, נוצרה במסגרת המיזם הלאומי הזדמנות לטרנספורמציה דיגיטלית משמעותית בשלטון המקומי: קידום חדשנות, הנגשה וייעול של שירותים ציבוריים, שיתוף מידע וידע ממשלתי ומוניציפאלי, התייעלות כלכלית, אספקת שירותים חברתיים מרחוק, הנגשת דיגיטציה לאוכלוסיות פריפריאליות ועוד. בימים אלו מגובשת במטה תכנית אסטרטגית דיגיטלית אשר מקיפה את פעולות הממשלה, הרשויות המקומיות וגופים נוספים לדיגיטציה של השלטון המקומי.

סימנייה